Lukácsi Péter 'Pekka'
Izék, imák, szerelmek - Folytatódik az Instagram-számháború
Frissítve: 2020. máj. 20.

Egy korábbi blogbejegyzésben megígértem, hogy kéthavi rendszerességgel (minden páratlan hónapban) megvizsgálom a hazai Instagram közösség méretét, kiterjedését, térfogatát.
Az alap, hogy kétmillió ember nem tévedhet, ugye? ;)
Minél többen vagyunk Instán, annál nagyobb hiba lenne, ha cégvezetőként, marketingesként nem pislákolna - szerencsésebb esetben - izzana benned a vágy, hogy saját vállalkozásod, márkád posztjaira zúduljanak a dupla-tappos szívecskék. Hogy izgalmasabb legyen a számháború, ezúttal két népszerű állítás valóságtartalmát vizsgálhatjuk meg együtt a 2020. március elsejei felhasználó-számok tükrében.
Jöjjön hát az első okosság!
#1 ÁLLÍTÁS: „AZ INSTAGRAM HAMAROSAN BEÉRI A FACEBOOKOT”
Ahogy a lenti ábra mutatja, 2020. március elsején 2.110.000 magyar Instagram felhasználó pörgethette a newsfeedet kedvenc okostelefonján.

Ez a szám 4 hónap alatt 105.000-rel nőtt, azaz havonta átlagosan 26.250 új felhasználó csatlakozott. A "nagytestvérrel" kapcsolatos fontos adat: ma Magyarországon 5.500.000-an használják a Facebook-ot.
Számoljunk csak együtt!
Ha azzal kalkulálunk, hogy az Instagram a jövőben mindig az elmúlt hónapokban tapasztalható ütemben bővül ÉS a Facebook már soha nem lesz nagyobb gömböc, akkor a két platform közötti 3.390.000 fős különbséget kedvenc Instánk 129 hónap alatt simán ledolgozhatja.
Ez közel 11 évet jelent.
Addig álljunk fél lábon! (Izé, inkább ne.)
#2 ÁLLÍTÁS: „MÁR INSTÁRÓL IS MENEKÜLNEK A TINIK, LASSAN ELÖREGSZIK”
A Facebook esetében tényleg azt láthatjuk az elmúlt évek számai alapján, hogy a pelyhes állú fiatalok és a csillogó szemű tinilányok a „fész” helyett inkább más platformon lógnak. Ilyen „pótlék” lehet a Snapchat, a TikTok (lánykori nevén: Musical.ly), a YouTube vagy gémer családokban a Twitch és a Mixer.
Nézzük, mi a helyzet a magyar tinédzserek Instagram-addikciójával:

Nos, a fenti grafikon számai azt mutatják, hogy az elmúlt 4 hónapban se nem nőtt, se nem csökkent a 13-17 éves felhasználók száma, amit két módon is értelmezhetünk.
Egyrészt mondhatjuk azt, hogy az Insta már korántsem olyan vonzó közösségi média csatorna a legfiatalabbak számára, mint korábban. Ez a pesszimista verzió.
Az optimistább olvasat szerint – főleg a Facebook tini-mélyrepüléséhez képest – az Instagram továbbra is tartja megszerzett erős pozícióit, és kirobbanó formában, tettrekészen várja, hogy újabb 12 évesek essenek vele szerelembe és csatlakozzanak majd a következő szülinapi bulijukon. Persze nem bontanám ki az igazság minden szirmát, ha eltitkolnám, hogy az elöregedés jelensége tulajdonképpen már itt és most valóság. A 18-24 éves júzerek száma ugyanúgy stagnált, mint ahogy az eggyel fiatalabb korcsoportban láttuk, a növekedés így egyedül a 25, 35 vagy épp 45 évnél idősebbek friss regisztrációjának köszönhető.
Ezzel együtt a 35 év alattiak aránya jelenleg még mindig 70%, tehát nem mondhatjuk, hogy a többség Cavinton-t rágcsálna vacsorára a meleg tejecske mellé. Meglátjuk, hogy változást hoz-e a jövő, vagy stabilnak mutatkozik a fiatalok és a "lélekben örök fiatalok" aránya Instagramon.
Ne maradj le semmi jóról! Ahogy az elején említettem, a szokásos Magyar Insta Brandlista elemzések mellett – kéthavonta megvizsgálom az Instagram hazai közösségét is, így ha szeretnél naprakész lenni/maradni, mentsd el kedvenceid közé az iStory.hu blogját.