Lukácsi Péter 'Pekka'
3 tévhit a magyar Instagram felhasználókkal kapcsolatban - Ennyien instázunk 2020-ban
Frissítve: 2020. márc. 27.

TÉVHIT #1: „AZ INSTAGRAM CSAK JÁTSZÓTÉR, NEM HASONLÍTHATÓ A FACEBOOKHOZ”
A közösségi média trendekkel nem naprakész vezetők gyakran hangoztatják, hogy a Facebook az egyetlen fontos csatorna, az összes többi csak gyenge próbálkozás. Bár az tény, hogy – mivel a Facebooknak és az Instagramnak közös a tulajdonosa – lehet „kistesóként” tekinteni rá, de az Insta jelentőségét 2020-ban már nagy hiba lenne lebecsülni.
A globálisan kommunikált 1 milliárd (!) felhasználó szép kerek szám, de a Twitter példája megmutatja, hogy idehaza nem minden platform sikeres, ami Hegyeshalomtól nyugatra alap.
Az Instagram viszont a magyar szíveket – és okostelefonokat – is meghódította!
Miközben Áder János szokásos újévi köszöntőjét mondta, Magyarországon 2.060.000 honfitársunk oszthatta meg Instán élete fotóját az új évtizedet köszöntő tűzijátékról vagy épp a teletöltött pezsgőspohárról. Ha az egyszerűség kedvéért 10 millióval kalkulálunk (rég nem vagyunk ennyien), akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy idehaza minden ötödik ember instázik, a csecsemőtől az aggastyánig mindenkit beleszámítva.
Persze a „nagytesó” kapcsán még durvább számok repkedhetnek jogosan (5,5 millió), de nézzük a trendeket is: amíg az Instagram felhasználók száma hónapról hónapról szépen emelkedik (l. egy későbbi diagram), addig a Facebook már inkább stagnál, és csak az idősebb júzerek csatlakozásának köszönhetően tudja pozitívban zárni a múlt évet.
Az Instagram minden bizonnyal 2020-ban tovább erősíti pozícióját, így minden cégvezetőnek, marketingesnek érdemes rajta tartania vigyázó szemét. 👀
TÉVHIT #2: „Á, AZ INSTAGRAM AZ ILYEN CSAJOS DOLOG, SZINTE CSAK ŐK HASZNÁLJÁK"
Valamiért sokan úgy gondolják, hogy az Insta a nők játékszere – komoly férfiemberek nem állnak neki megpörgetni a newsfeedjüket vagy lecsekkolni a friss Story felhozatalt.
Nos, a számok mást mutatnak!

Magyarországon az Instagramot 1.100.000 női júzer használja, ami azt jelenti, hogy csak a felhasználók szűk többsége hölgy (53%). A fennmaradó 960.000 felhasználónak egyessel kezdődik a személyi száma (47%).
Tévhit tehát, hogy itt valami csajos dologról van szó, az Instagram mindkét nem számára egyaránt attraktív.
TÉVHIT #3: „AZ INSTAGRAM A TINIK JÁTÉKA, KOMOLY FELNŐTTEK NEM LÓGNAK RAJTA"
Most érkezünk el a legizgalmasabb részhez!
Okés, hogy sokan instáznak, férfiak, nők, gyerekek, de vajon pontosan melyik korcsoport pörgött rá legjobban?
Nem, pont nem a tinik, ahogy sokan hiszik.

Az Instagram legkomolyabb felhasználói bázisát a fiatal felnőttek, azaz a 18-24 évesek (680.000) és a 25-34 évesek (630.000) adják. Vicces módon még a 35-44 (340.000) és 45-54 évesek (180.000) közül is többen instáznak, mint az érettségitől (utólag mindig kiderül, hogy feleslegesen) rettegő tinédzserek (140.000).
Nem tiniparadicsom tehát az Instagram, hiszen mindenki megtalálja a számára tetsző kontentet.
Hogy vénnek való vidék-e? Hát, az tény, hogy 55 plusz felett hirtelen visszaesnek a felhasználószámok. Az 55-64 év közöttiek 56.000 fős tábora, illetve a 65+-os 39.000-es „tömeg” azt mutatja, hogy még viszonylag kevés szenior júzert hoz lázba, hogy a Facebook mellett egy másik hírfolyamon is követhesse a nagyvilág kis történéseit.
Kíváncsi vagy a nemek szerinti bontásra is? Íme:

Jogos kérdés: honnan származnak ezek az Instagram felhasználói számok?
Egyenesen a Facebook hirdetéskezelőjéből! Mivel az Instagram nem publikál egy-egy piacra vonatkozó adatokat, így magunknak kell beszerezni őket: ha a hirdetésnél elhelyezésként (’Placement’) kizárólagosan az Instagramot állítjuk be, akkor a rendszer megmutatja a potenciális elérést. Több mint 2 millió magyar Insta felhasználó tehát biztosan bármikor, akár most is elérhető. Meséld el nekik a márkád történetét és "írj történelmet Instagramon!"
Utóirat: ne maradj le semmi jóról!
Terveim szerint mostantól – a szokásos Magyar Insta Brandlista elemzések mellett – kéthavonta megvizsgálom majd az Instagram hazai közösségét is, így ha szeretnél naprakész lenni/maradni, ments el kedvenceid közé az iStory.hu blogját.